תפריט

טיפול בחרדה

"הצילו, החרדה השתלטה על חיי"!!!

"אני לא יכולה לעמוד בסבל של החרדה יותר"

"אני לא נושם ולא ישן"

"אני כבר גרה בשירותים. הבטן משגעת אותי". 

"אני לא יוצאת מהבית"

"אני מרגישה שאני משתגעת"

"פתאום באמצע החיים נתקפתי סחרחורת, הלב שלי דפק בקצב מטורף, הזעתי נורא, וכמעט התעלפתי. הייתי בטוח שיש לי התקף לב, ואני הולך למות. אמרו לי שזה התקף פאניקה ושטיפול יעזור לי". 

 

טיפול פסיכולוגי – אפשר לשלוט בחרדה!

אנשים שסובלים מחרדה אכן סובלים!!! הסבל הוא גדול מאד. אנשים שסובלים מחרדה מתפלאים לשמוע שבסבל יש גם משהו חשוב: הסבל מביא אותם לטפל בעצמם. אנשים הסובלים מחרדה גם מתפלאים לשמוע, שכמו שפיתחו חרדה, כך הם יכולים לפתח כלים להרגעה עצמית. 

"את באמת חושבת שהחרדה יכולה לעבור?"

בתחילת ובמהלך הטיפול אני שומעת הרבה את השאלה האם החרדה יכולה לעבור. יש אנשים שיגידו: "אני חייב להיפטר מהחרדה!!!". יש אנשים שיגידו: "החרדה תלווה אותי כל החיים. אני צריך ללמוד לחיות איתה". 

אז קודם כל: חרדה היא החרפה של פחד ודאגה, שהם רגשות טבעיים ונחוצים לתפקוד ואפילו להישרדות. הבעיה בתופעות חרדה היא שעוצמות הפחד והדאגה יצאו מכלל שליטה. החרדה "משתוללת" בעוצמות שגורמות נזק וסבל, והופכת לבעיה מרכזית בפני עצמה. המטרה בטיפול היא להרגיע את החרדה ולהפחית אותה למידה סבירה.

אני פועלת יחד עם כל אדם הפונה אליי לעזרה בתופעות חרדה כדי להפחית את החרדה, ליצור תחושת רוגע ושליטה, להפחית את הסבל, ולהגביר תחושה טובה ואיכות חיים טובה. לשם כך אני בודקת יחד עם כל אדם מה המטרה אליה הוא/היא רוצה להגיע בהתמודדות עם החרדה, ובאיזה כלים וגישות הכי יעיל להשתמש כדי להגיע למטרה זו. ישנם מגוון כלים וגישות יעילים מאד לטיפול בחרדה. ישנם אנשים שלאחר טיפול מסתכלים אחורה על תופעות החרדה מהן סבלו כעל נחלת העבר. ישנם אנשים הממשיכים להתמודד עם החרדה, אבל בעוצמה קטנה יותר, כך שהחרדה היא רק חלק מהחיים ולא משתלטת על מכלול החיים, וכך שיש הפחתה משמעותית בסבל, ושיפור ניכר באיכות החיים.

גישות טיפוליות וכלים טיפוליים שעוזרים לשלוט בחרדה וליצור רוגע וביטחון

לכל אדם יש את הגישות והכלים המתאימים לו/לה. בטיפול אנו מוצאים יחד את שילוב הגישות והכלים היעיל ביותר, שיכול להביא לרגיעה והקלה בטווח הזמן הקצר ביותר. 

ביופידבק

ביופידבק הוא כלי יעיל לטיפול בתופעות חרדה. מחקרים מראים שתרגול ביופידבק בטיפול, המלווה בתרגול הכלים שנלמדו בבית, מאפשר רגיעה ושיפור ניכר באיכות החיים.

איך זה עובד? בפגישות לומדים כלים, שעוזרים להגביר את השליטה ולעזור ליצור רגיעה. המחשב נותן פידבק על התהליכים הגופניים בזמן השימוש בכלים. הפידבק מהמחשב עוזר לדעת ולהכיר את הדרכים בהם אנחנו גורמים לעצמנו לסבל, ואת הדרכים בהם אנחנו משפרים את החיים שלנו. בטיפול משתמשים בפידבק מהמחשב לתרגול כלים של רגיעה והרפיה. כך הולכים ומגבירים את היכולת לעזור לעצמנו להרגיש טוב יותר. זה כמו תכנית אימונים בחדר כושר; בונים הרגלים טובים ומשפרים עוד ועוד. בין הפגישות מתאמנים בשימוש בכלים בבית, ללא המחשב. השילוב בין העבודה בטיפול לבין האימון בבית הוא זה שמביא לפיתוח הרגלים חדשים של הרגעה עצמית. האדם לומד לשלוט בחרדה במקום שהחרדה תשלוט בו, ואיכות החיים משתפרת עד מאד. 

אני רוצה לקרוא עוד על ביופידבק

שינוי מחשבות והתנהגות

האם חשבת פעם עד כמה המחשבות וההתנהגות שלך משפיעות על מכלול חייך? החרדה "מתודלקת" ע"י מחשבות והתנהגויות מייצרות ומגבירות חרדה. החדשות הטובות הן שניתן ללמוד לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות כדי לשלוט בחרדה וליצור רגיעה. במחקרים נמצא שעבודה על שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות לטיפול בחרדה היא יעילה ועוזרת.

אני רוצה לקרוא עוד על שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות  

מדיטציית מיינדפולנס

מדיטציית מיינדפולנס גם היא דרך טובה מאד להגברת השליטה בחרדה והשגת רגיעה. אחת התופעות המרכזיות בחרדה היא החרדה מהחרדה, ופעמים רבות גם רגשות אשמה סביב החרדה. הנה מחשבה אופיינית מסוג זה: "החרדה לא תעבור לעולם. אני משתגעת. למה אני לא מצליחה להרגע. כולם מתפקדים רגיל ורק אני לא". מחשבה מסוג זה יוצרת "התלקחות" מוגברת של החרדה, הגוף משתולל, ההתנהגות מושפעת והמעגל מחריף. מדיטציית מיינדפולנס מסייעת להתבונן במחשבות, ברגשות, בתחושות הגופניות, ובהתנהגות שלנו ממקום שמזהה ומקבל את המצב כמו שהוא כרגע. הרבה פעמים אנו חוששים שאם נקבל, המצב לא ישתנה, ואיך בכלל אפשר לקבל מצב כל-כך נורא וגורם סבל. המציאות היא שכאשר אנחנו יכולים להתבונן מתוך קבלה בדברים כמו שהם כרגע, אנו כבר משיגים לעצמנו מרחב לחופש פעולה ולרגיעה גדולה יותר. משום כך מדיטציית מיינדפולנס יעילה ביותר להרגעת ה"מעגל השני" של החרדה מהחרדה ורגשות אשמה סביב חרדה. החרדה היא כמו גל. כשנמצאים עם החרדה מתוך קבלה, הגל עובר מהר יותר. ככל שמתרגלים מדיטציית מיינדפולנס יכולות השליטה בחרדה וההרגעה העצמית גוברות, ולומדים לייצר מרחב פנימי גדול יותר ושלווה גדולה יותר. 

אני רוצה לקרוא עוד על מדיטציית מיינדפולנס

למאמר בעיתון הארץ על מדיטציית מיינדפולנס

 

היפנוזה והיפנוזה עצמית

היפנוזה מעוררת סקרנות רבה והרבה פעמים גם חרדה גם אצל אנשים שלא סובלים מחרדה. ספרים וסרטים רבים עוסקים בהיפנוזה, ונוצרו מיתוסים רבים סביב הנושא. המציאות היא שהיפנוזה והיפנוזה עצמית הן כלים יעילים מאד ובטוחים מאד לשימוש, כאשר משתמשים בהן ולומדים אותן אצל מטפל בעל רשיון לטיפול בהיפנוזה. היפנוזה והיפנוזה עצמית מאפשרות לאדם לשלוט טוב יותר במחשבות, ברגשות, בגוף ובהתנהגות, ומהוות כלי יעיל לטיפול בחרדה. עבור תופעות מסויימות של חרדה, כגון מעי רגיז, נמצא במחקרים שהיפנוזה היא אחד הכלים היעילים ביותר לטיפול.

אני רוצה לקרוא עוד על היפנוזה והיפנוזה עצמית

 

הגישה הדינאמית

אפשר לדמות את הגישה הדינאמית לעשיית סדר בארון מבולגן מאד. הבלאגן עולה על גדותיו, ואולי נראה בלתי ניתן לסידור. אבל לאט לאט אפשר למיין מה נחוץ, מה יעבור ל"בוידעם", מה ייזרק, ומה יוחזר למישהו שנתן לנו לפני שנים. לפי הגישה הדינאמית אם נבין את המקורות לחרדה בהיסטוריה שלנו, נוכל לבחור מחדש את עמדתנו בהווה. הרבה פעמים אנו לכודים בדפוסי הרגשה, חשיבה והתנהגות שנוצרו מוקדם מאד במהלך החיים. ההתבוננות וההבנה של הדפוסים האלה והמקורות שלהם, מאפשרת לנו לייצר דפוסים חדשים.

אני רוצה לקרוא עוד על הגישה הדינאמית

טיפול זוגי ומשפחתי

הרבה פעמים אנחנו חושבים על החרדה כדבר שקשור רק אלינו. מפתיע לגלות עד כמה החרדה קשורה גם למערכות היחסים שלנו. חרדה יכולה להיות אמצעי תקשורת, אמצעי לשמור על קשר, ועוד… גם עמדת הקרובים לאדם חרד כלפי החרדה, כלפי טיפול פסיכולוגי וכלפי טיפול תרופתי משפיעה מאד על אופן ההתמודדות של האדם, ועל יכולתו להשתמש באופן יעיל בטיפול. בנוסף, מעורבות של אנשים קרובים בטיפול מאפשרת הגברת תמיכה יעילה, וכך גוברת היכולת של האדם להתמודד עם החרדה.

אני רוצה לקרוא עוד על טיפול זוגי ומשפחתי 

ומה בקשר לטיפול תרופתי? טיפול תרופתי ניתן ע"י פסיכיאטרים. מחקרים מראים ששילוב בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי יעיל במיוחד. כל אדם בוחר האם להשתמש בשילוב או להתחיל בטיפול הפסיכולוגי ללא טיפול תרופתי ולבדוק אם זה יעיל מספיק עבורו. בטיפול פסיכולוגי ניתן להשתמש גם כדי להתייעץ לגבי שילוב של טיפול תרופתי, ולהגיע לבחירות המתאימות לך. 

לסיכום – אם את/ה קורא/ת דף זה על חרדה סביר להניח שאת/ה או מישהו מהיקרים לך סובל/ת מחרדה. החרדה אכן גורמת סבל רב, אבל הניסיון המחקרי והטיפולי מראה שישנן דרכים יעילות בטיפול פסיכולוגי להביא להפחתת החרדה, לפיתוח יכולות טובות יותר של הרגעה עצמית, ולאיכות חיים טובה יותר!!! אל תתן לחרדה להמשיך לגרום לאומללות. קח את הצעד הראשון להפחתת חרדה בכך שתפנה לעזרה!

Quick Website - בניית אתר תדמית
FRESH - עיצוב גרפי