תפריט

המלצת השבוע 17.11.13

 

פינה זו נועדה לשתף אותך ברעיונות ומחשבות שמנסיוני עוזרים לנו לעזור לעצמנו. כמובן, היא אינה מחליפה טיפול פסיכולוגי. אני מזמינה אותך לקחת ממנה מה שמתאים לך.

 

החיים במסלול המהיר

רבים מאיתנו חיים במסלול המהיר. אנחנו כמו אמן קרקס שמעיף 50 כדורים באוויר ומנסה לתפוס לפחות את חלקם.

בחודש האחרון הוספתי ל-50 הכדורים שאני מעיפה באוויר דרך קבע גם קורס ביופידבק, שהיה שווה משקל לפחות לעשרה כדורים נוספים, ונאלצתי לוותר על הכדור של הכתיבה. עכשיו אני חוזרת בשמחה :)

אז כמה המלצות לחיים במסלול המהיר:

ראשית, לשקול סדר עדיפויות, ורווחים מול מחירים. הרבה פעמים כדאי לוותר על כמה כדורים שמנסים להעיף.

שנית, כשכדורים נשמטים לנו, להתייחס לעצמנו בשילוב של סלחנות,חמלה, ולקיחת אחריות (כן, זה הולך ביחד. ועל כך בשבוע אחר)

ושלישית -למלא בכל פעם את מיכלי החמצן שלנו. הנה שילוב יפה של חכמה ישנה עם חדשה;

נתחיל מסיפור על רבי נחמן מברסלב*: "באחד מימי חייו הקצרים והמופלאים עקר רבי נחמן את מקום מושבו אל מקום יישוב חדש. בטרם פנה לראות את ביתו, עצר לשאול את אחד מן התושבים המקומיים אשר גר שם זה מכבר בדבר מקום שקט שאליו אפשר לצאת כדי למצוא מנוחת נפש מרעש ומטרדות העולם, מקום אשר לאחר השהייה בו ניתן לחזור אל חיי העיר בכוחות רעננים ובהתבוננות חדשה ועמוקה יותר. ענה לו המקומי כי אכן ישנו מקום כזה אך למרבה הצער הוא רחוק מן היישוב ולכן אין האנשים מוצאים את הפנאי כדי לעצור את מרוצת חייהם להימלט מתובענות השגרה ולצאת לשם. התבונן בו רבי נחמן בנועם ואמר לו כי אם ישכילו האנשים להבין את ההשלכות הרחבות של מקום שכזה לחייהם, אז שוב אין מקום רחוק".

והנה אותה חכמה בהסבר אחר מתחום הביופידבק: המערכת הגופנית שלנו נבנתה כך שהתאימה לחיי הג'ונגל: אנו מזהים אריה, יש עלייה של לחץ, אנחנו בורחים או נלחמים, איזה יופי שרדנו, והמערכת הגופנית יכולה להירגע.

אבל בחיים המודרניים חסר לנו החלק של הרגיעה; כל הזמן יש גירויים שמתפרשים ע"י המערכת כמו האריה בג'ונגל. ולכן המערכת הגופנית האחראית על תגובות לחץ עובדת שעות נוספות, ואילו המערכת הגופנית האחראית על תגובות רגיעה לא פועלת מספיק. רובנו חיים בעודף סטרס, עם "תופעות לוואי" קשות. כדי להתמודד עם כך, יש להאט את הפעילות של המערכת הגופנית המייצרת לחץ, ולהגביר את פעילות המערכת המייצרת רגיעה. אפשר לעשות זאת במגוון דרכים (ובטח נדבר עליהן בשבועות הבאים), אך המכנה המשותף של כל הדרכים -להחליט שמספיק חשוב לאיכות חיינו לקחת רגעי נתינה לעצמנו, פסק זמן, מילוי חמצן.

אז ההמלצה להשבוע –

*לשים לב לדברים שאנו לוקחים על עצמנו – מה הרווחים? מה המחירים? מה סדר העדיפויות שלנו?

*לשלב חמלה ולקיחת אחריות כאשר חלק מהדברים נשמטים לנו.

*ואחרון חשוב – לקחת פסקי זמן למילוי משאבים, כוחות ורגיעה!

 

היום, השבוע, ובכל יום ויום

שיהיה שבוע טוב!

*מתוך "אין מקום רחוק", רבי נחמן מברסלב, עצות וסיפורים. מומלץ בחום!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

Quick Website - בניית אתר תדמית
FRESH - עיצוב גרפי